The Children Act Recension

0041

All images courtesy and copyright of Scanbox Entertainment 2018

Summering: Anskrämligt och stötande fult skräp som skämmer ut sig självt.

Filmatiseringar utav Ian McEwans böcker och noveller fullkomligt dräller in för tillfället. Både On Chesil Beach och The Children Act besökte Toronto Film Festival – en utav världens mest väl ansedda filmfestivaler. Mottagandet har varit minst sagt mediokert och skälet till filmernas oroväckande sega och försenade distributionsschema är lätt att förstå efter att ha sett de slutgiltiga produkterna. I fallet med The Children Act så är det svårt för mig att analysera hur adaptionen till film har hanterats då jag inte läst den litterära förlagan.

Återigen så har McEwan själv varit involverad i att skriva manus – jag hade hoppats att On Chesil Beach enbart var ett felsteg, att McEwan skulle kunna resa sig och faktiskt skapa ett manus som håller för en spelfilm. Tyvärr så är det tydligt att den talangfulle författaren inte klarar av att hantera filmmediet. The Children Act är en steril och poänglös sjusovare som aldrig vill vakna till liv, hela filmen ligger och snarkar som en sömndrucken bulldogg.

Ett problem – bland oräkneligt många, är filmens brist på någon som helst energi, den kan bara bedömas som helt obefintlig. Vare sig det är konflikter inom förhållandet mellan Tucci och Thompson eller alternativ förvriden kärlek så hanteras allt med ett sådant ointresse att det inte går att engagera sig på något plan.

Den här håglösheten hjälps inte av att The Children Act är en hiskeligt ful film. Att finrum såsom  domstol i London är pompöst inredd med sammet och dörrar av ek är en sak, men allting filmas med ett urvattnat foto som får allting att osa utav desinfektion.

0031

Zombie Queen

Vare sig det är Londons mest klassisk landmärken eller anrika gods ute på landsbygden så framstår allt som en massgrav från första världskriget – sorgligt och kusligt. Sedan har alla aktörer sminkats som om de vore på väg att spela in en uppföljare till Universal Studios Dracula från 1931 med Bela Lugosi i huvudrollen. Samtliga skådespelare ser ut som om de är redo att göra ett gästinhopp i The Walking Dead. Trots denna visuella obekvämlighet (ofrivilligt och frivilligt) så lyckas inte regissören Richard Eyre förmedla något som helst spänning.

McEwan är i sina böcker genialisk på att – med små medel, åstadkomma enorm emotionell inverkan. Den finessen eller kunskapen blir här – precis som i On Chesil Beach, klumpig och tillkrånglad. Flera karaktärer som förekommer är som hämtade ur ett brittiskt humorprogram som Monty Python eller Little Britain. Ingeting går att ta på allvar, samtliga skådespelare – minus Emma Thompson verkar också ha drabbats an någon allvarlig ånger och frustration då de insett vad de gett sig in i. Stanley Tucci är inte direkt någon skådespelarkameleont med sitt korta och korrekta manér, men så här ointresserad och tråkig har jag aldrig sett honom.

Fionn Whitehead som just kommit i land efter Christopher Nolans Dunkrik, får visa upp mer av sitt känslomässiga spektrum än i den skärrade och anonyma rollen som brittisk soldat, men karaktären Whitehead har givits är så dåligt realiserad att det är fullkomligt omöjligt att känna någon sorts empati eller obehag inför honom.

007

Be Quick Or Be Dead

Och någonstans mot filmens slutspurt så kollapsar allting och blir någon sorts omvänd och billigare – och tråkigare, version av Basic Instinct. Det är ett av de mest tafatta försöka jag sett till flörta med exploateringsfilmen. De misslyckade och nästintill obefintliga spänningsmomenten känns också som stulna ifrån Yorgos Lanthimos förbisedda The Killing Of A Scared Deer.

Det blir en sorts filmisk freakshow som bara kan liknas med att titta på de allra mest tragiska  avsnitten från Paradise Hotel.

Emma Thompson är filmens enda, minimala och jag menar MINIMALA ljuspunkt. Thompson är en skådespelarmaskin som har så mycket erfarenhet och professionalism att hon skulle kunna läsa upp valfria sidor ur gula sidorna och få det till något fängslande. Då och då kan man se spår från McEwans förmåga att skriva effektiv dialog.

Utan Emma Thompson hade hela The Children Act kunnat skickas rakt ut med soporna, det är en  mördande tråkig historia som är lika blek och död som sitt zombie-liknande utseende.

Betyg 2/10